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보통영재조언/보통박사LAB

보통대학생 박사로 키우는 차박사[조언]-강의법 [How to Lecture]

Dr. Chah 2024. 8. 14. 12:10

대학원 PhD Student 박사과정생이 되면 반드시 거쳐야만 하고, 박사학위취득 후 대학교수임용과정과 교수활동 수행시 가장 필요하고 핵심적인 기술능력은 Lecture 강의입니다.

 

     TAship = Teaching Assistantship = 강의조교는 대개의 PhD Students 박사과정생들의 학위취득을 위한 요건으로 되어 있고, 캐나다의 경우에는 특히 (1)Setting and Marking of Examinations, Tests, Laboratory Exercises, and Assignments 중간기말고사 토론담당반 과제물 등 시행 및 성적평가, (2)Academic Counseling of Students in Office Hours 토론담당반원 학업상담 사무실 시간운영 등 뿐만아니라 (3)Instruction in the Laboratory, Discussion Periods, Tutorials, and Lectures  토론담당반 지도 강의 등을 Main Duties and Responsibilities as a Teaching Assistant 강의조교 주 의무이자 책임으로 규정하고 있습니다.

 

     대학 학사과정 졸업과 석박사과정 시작 사이의 짧은 기간 중에 반드시 준비해야만 하는 주요 기술능력은 (1)시험성적평가법 (2)학업상담법 (3)강의법이며, 이 중 How to Lecture 강의법 이해에 근본적이고 실질적으로 도움이 될 수 있는 필자의 "대학철학: 글쓰기와 발표 및 토론을 위한 방법론적 접근" 내용 일부를 발췌 소개합니다.

 

차충호, "대학철학: 글쓰기와 발표 및 토론을 위한 방법론적 접근 University Philosophy: A Methodological Approach for Writing, Presenting, and Discussing Realities," 2007년 2월 25일, 범한서적주식회사, 50-51, 66-69 쪽.

 

[][] 총체론적 발표요령

 

     특히 영어권 문화 속에서 작동하는 발표 (WORKING PRESENTATION)가 되게 하려면 다음세 가지 측면이 고려될 것이 요구된다. 지적, 정서적, 심리역동적 측면 (INTELLECTUAL, EMOTIONAL, AND PSYCHO-MOTOR DIMENSION)[각주 86]이 그것으로 이 모든 측면 (THE THREE-FOLD DIMENSION)[각주 87]이 반영된 발표 또는 교육적 행위가 전인적인 청중 또는 학숩자에게 총체적으로 영향을 미칠 수 있다고 보기 때문이다.

     지적 측면 (INTELLECTUAL DIMENSION)[각주 88]은 분석적이고 논리적인 언어의 개념사를 글쓰기로 연결하는 발표자의 능력을 드러내 준

- 이상 50쪽 -

 

다. 엄밀하면서도 간결한 주제제시가 잘 드러나야 한다는 점이 강조된다.

     정서적 측면 (EMOTIONAL DIMENSION)[각주 89]은 발표주제와 현실문제 사이를 연결하는 발표자의 능력을 드러내 준다. 발표내용이 청중 또는 학습자의 현실적 삶에 의미 있음이 잘 드러나야 한다는 점이 강조된다.

     심리역동적 측면 (PSYCHO-MOTOR DIMENSION)[각주 90]은 발표자의 청중 또는 학습자 관심끌기능력을 드러내 준다. 일반적으로, 발표자의 발표주제 집중력이 청중 또는 학습자의 호흡과 상호작용하도록 이끈다. 적절한 언어로부터 새로운 개념어의 사용으로, 시선의 사로잡음으로부터 주제적 집중으로, 호흡의 유도로부터 참여적 호흡으로, 긴장된 자세로부터 편안한 제스쳐로 발표가 진행되도록 준비되어야 한다는 점이 강조된다.

- 이상 51쪽 -

 

 

[각주]

86) 학습이론의 삼중적 이해는 영미권의 일반적인 상식으로 되어 있다. 용어의 다양성에도 불구하고 그러한 함의가 공통적인 내용을 조명한다는 점에서 되새겨 볼만하다고 할 수 있고, 여기에서 사용되고 있는 '지적, 정서적, 심리역동적 측면 (INTELLECTUAL-EMOTIONAL-PSYCHOMOTOR DIMENSION)'이라는 번역어는 필자의 용례임을 밝힌다. 이는 북미에서 일반적으로 "INTELLECTUAL-EMOTIONAL-PSYCHOMOTOR DOMAINS"라고 사용되는 용어가 심리 또는 양화적 측면을 전제한 것이라는 점을 비판적으로 보고, 삼중적이라는 철학적 함의를 담아 사용하는 것이다.

     다음 사이트들은 이러한 "삼중적 합습이론"들이 얼마나 보편적인 관점으로 받아들여지고 있는지를 잘 드러내 줄 것이다.

http://www.cdc.gov/genomics/training/competencies/Psychomotor.htm

     미국 보건부의 지놈 연구총괄국 (NATIONAL OFFICE OF PUBLIC HEALTH GENOMICS) 사이트는 교육목적 분류학 (Taxonomy of Educational Objectives)을 크게 세 부분으로 나누어 설명하고 있다. 심리역동 (Psychomotor), 정서 (Affective), 그리고 인지 (Cognitive).

http://www.aahb.siu.edu/course/book/chapter2.html

     The Domains of Learning

     Learning can be discussed in three domains: the cognitive domain, the

- 이상 66쪽 -

 

affective domain, and the behavioral domain. Other terms used for the cognitive domain might be the knowledge domain, the factual domain, or the content domain.

     The affective domain might also be called the attitudinal domain, the emotional domain, or the feelings domain. The behavioral domain might also be referred to as the psycho-motor domain, the action domain, or the skills domain. Although there is certainly a cross-over of the three domains, each has a unique focus on the learning process.

 

87) 여기에서 세 측면을 단수로 표기할 때에는 삼중적이라는 의미를 함축하는 것이다. THE THREEFOLD DIMENSION.

 

88) http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence

     The term intelligence has two principal meanings. The first relates to the efficacy of acting and problem solving and the second to the efficient gathering of information.

     Therefore, in the first sense, it may refer to:

Intelligence as the most complex mental capacity of an organism for cognition, indicating its efficacy in goal-oriented interactions with its environment. Associated traits may include learning, reasoning, planning, abstraction, comprehension, problem solving, idea formation, and language.

 

89) http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion

     Emotion, in its most general definition, is an intense neural impulse-produced mental state that arises subjectively rather than through conscious effort and evokes eithe ra positive or negative psychological response to move an organism to action. An emotion is differentiated from a feeling.

     According to Cornelius (1996), four main theoretical traditions have domainated research in emotions starting in the 1800's with Darwin's observations of emotion in man and animals. These traditions are not mutually exclusive and many researchers incorporate multiple perspectives in their work.

     The Darwinian perspective

- 이상 67쪽 -

 

First articulated in the late 19th century by Charles Darwin[4], emotions evolved via natural selection and therefore have cross-culturally universal counterparts. Most research in this area has focused on physical displays of emotion including body language of animals and facial expressions in humans. Paul Ekman's work on basic emotions is representative of the Darwinian tradition.

     The Jamesian perspective

William James in the 1800's believed that emotional experience is largely due to the experience of bodily changes. These changes might be visceral, postural, or facially expressive. However, the physiological aspects of his theory were empirically discredited by Walter Cannon in the second edition of Bodily Changes in Pain, Hunger, Fear and Rage.

     The cognitive perspective

Many researchers believe that thought and in particular cognitive appraisal of the environment is an underlying causal explanation for emotional processes.

     The social constructivist perspective

Social constructivism emphasizes the importance of culture and context in understanding what occurs in society and constructing knowledge based on this understanding (Derry, 1999; McMahon, 1997). Much current research in emotion is based on the social constructivist view.

     The neurological tradition (Plutchik, 1980)

This tradition draws on recent work on neurophysiology and neuroanatomy to explain the nature of emotions. Joseph LeDoux (1986) reviews relatively current knowledge on the neurophysiology of emotion.

     정서 (EMOTION)는 심리적 반응행동을 주관적으로 일으키는 집중적 신경 심리상태를 말한다. 정서 (EMOTION)에 대한 학술적 정의는 그러나 아직까지 정착된 것은 아니며, 몇 몇 경쟁하는 이론들이 존재하는 형편이다. 현재까지 일반적으로 정리된 정서의 개념은 그것을 감정 (FEELING)과 구별 짓는다는 정도이다. 감정은 물리적인 설명되는 인지적 두뇌활동을 통해 드러나는 정서라고 알려지고 있다.

 

90) 심리역동적 측면 (PSYCHOMOTOR DIMENSION)은 아래 참고자료에서 알 수 있듯이 학습자의 태도, 행동의 측면을 가리키며 현재 영미권의 학자들 사이에서도 여러 용어로 사용되고 있다.

http://www.aahb.siu.edu/course/book/chapter2.html

     The Behavioral Domain

     As discussed earlier, the behavioral domain is also referred to as the

- 이상 68쪽 -

 

psychomotor, skills, or action domain. Typically, when health educators think of skills, they will think of techniques associated primarily with first aid and CPR. Skills, in the context of health education, is important when you consider the overall focus of health education. For example, you can tell a diabetic about how to inject his insulin; you can get that person to cite the proper steps on how to inject himself; you can even get the person to "change" his attitude about his responsibility to take care of thedisease through injecting insulin. But, somewhere down the line, you've got to teach him the skills on how to actually inject himself. Typically, the way to do this best is to let him practice the skill. Just as it's important to understand the cognitive information regarding a cardiac arrest, the bulk of a CPR course is to practice and refine one's skill.

     The difficulties that many health educators face is that they are too limited in their thinking on the type of skills needed in a health education program. They tend to focus primarily on just the cognitive and affective domains. There are many skills that need to be taught--from actually selecting a proper diet, to properly exercising right, actually practice decision-making, to putting a condom on correctly. Many people think that these are primarily cognitive in nature. They are somewhat correct--you do need some cognitive understanding before pursuing the skill correctly. But, in the end, to complete the "educational" cycle, you must provide an opportunity for their skills to become enhanced.

- 이상 69쪽 -